"

הקשר בין ADHD לאילוף כלבים

 

 

ילדים עם ADHD, הפרעת קשב וריכוז, מתקשים בתיכנון משימות. משימה פשוטה כאירגון הילקוט מהווה עבורם קושי מאחר וסדר הפעולות מתערבב. רבים מההורים לילדים עם ADHD מנסים להקל על ילדיהם על ידי פירוק המשימות לשלבים וחיזוקם בסיום ביצוע כל שלב.

גם באילוף נדרש המאלף לבצע משימות. כל פקודה היא משימה חדשה עבור המאלף. בדומה לילד, המאלף צריך לפרק את המשימה לשלבים: קודם כל להבין מהי הפקודה אותה הוא רוצה ללמד את הכלב ואז לבצע אותה באופן המדויק ביותר.
 

בעבודתי עם ילדים עם ADHD, הילד הופך להיות המאלף. הוא זה שמלמד את הכלב פקודות. הילד מקבל את הכלים ללמד את הכלב פקודות בצורה הנכונה. משימה לא קלה לילד עם ADHD כיוון שכמו המאלף עליו לחלק את הפקודה לשלבים, וזה האתגר עבורו. על מנת להצליח באילוף הילד צריך ללמוד ולהכיר את השלבים השונים שיעזרו לו בביצוע המשימה:


שלב ההכנות:

הכנת החטיפים אותם יעניק לכלב בעת ביצוע המשימה כחיזוק חיובי. בעבודתי אני מחזקת את הכלבים בעזרת חתיכות נקניקיות. על הילד לחתוך את הנקניקיות לגודל המתאים, להכניס אותן לפאוץ' האילוף ולשים את הפאוץ' על מותניו בצורה הנכונה.

בחירת ציוד האילוף המתאים בהתאם לפקודה שהוא רוצה ללמד: רצועה, רצועה ארוכה, קליקר, האלטי, כדור וכו'.

 

שלב הביצוע:

לאחר ההכנות הטכניות, הילד צריך להכין את גופו. עליו ללמוד כיצד לעמוד מול הכלב בכדי להגיע לתוצאה הנכונה. הילד לומד מהי שפת הגוף שלו ולומד את שפת גופו של הכלב. עליו לעמוד בצורה רגועה מול הכלב על מנת שהכלב יוכל להתרכז בו ולהבין מה נדרש ממנו. במידה והוא יזוז הכלב יזוז איתו ואז הלמידה תהיה קשה יותר. זו כשלעצמה משימה לא קלה לילדים עם היפראקטיביות אך הרצון להצלחה מניע אותם ועם הזמן הם לומדים להאט את הקצב ולעמוד מול הכלב.
 

לימוד הכלב את הפקודה שהוחלט עליה מראש. כל פקודה דורשת תנועה אחרת של הגוף. אם למשל הילד ילמד את הכלב את הפקודה "שב" עליו להושיט את ידו עם החטיף בצורה הנכונה כלפי מטה לאפו של הכלב. במידה והילד יושיט את ידו מעט גבוה יותר הכלב עלול ללמוד לקפוץ במקום לשבת או להפך, אם יושיט את ידו מעט נמוך יותר, הכלב עלול לשכב. הילד לומד את הדקויות בתנועות שלו ולומד לכוון את עצמו על מנת להצליח.
 

כאשר הכלב ביצע את הפקודה בצורה הנכונה, על הילד לתת לו מיידית את החטיף על מנת לחזק את הביצוע החיובי של הכלב וללוות את ההצלחה במילים טובות ובליטופים. במידה והכלב לא ביצע נכון את הפקודה על הילד להמשיך ולנסות באותו האופן שוב ושוב עד לביצוע הנכון.

 

שלב השימור:

גם לאחר ההצלחה הראשונית של הכלב בביצוע הפקודה יהיה חייב הילד להמשיך ולתרגל עם הכלב את הפקודה על מנת להגיע לדיוק ובהמשך אף לביצוע של הכלב את הפקודה ללא החטיף.

על מנת שהפקודה תוטמע בצורה הטובה ביותר אצל הכלב, הילד חייב להיות עיקבי ולהתמיד. שינוי באופן לימוד הפקודה אצל הכלב יכול לבלבל אותו ולהפוך את הלמידה ללא יעילה.

 

האילוף הוא תהליך. הכלב לומד באופן הדרגתי את הפקודות וכך גם הילד. הילד לומד בהדרגתיות את השלבים, הוא צריך ליצור רצף מחשבתי ורצף עשייה: מה נדרש בכל שלב, איך להתאים את שפת גופו לכלב ואיך לבצע כל שלב. מה שמקל בעבודה עם הכלב הוא שהתיכנון והביצוע הם מיידים, הילד מתכנן את הפקודה, מכין את הדברים ומבצע אותה מיידית. לילדים עם ADHD קשה לראות ולתכנן לטווח ארוך וכאן הילד חווה משוב מיידי מהכלב- הכלב ישב או לא ישב. הכל כאן ועכשיו.
 

תהליך האילוף משלב בתוכו הצלחות וכישלונות. כישלונות הן לא דבר פשוט לאף אחד ובמיוחד לילדים עם ADHD שרבים מהם חווים הישגיות נמוכה במסגרות הלימודיות. אך בניגוד למסגרות הלימודיות עם הכלב אין ציונים. הכלב יעשה את מה שהילד יאמר לו. זה עשוי לקחת זמן אך גם בכישלונות הכלב עדיין יאהב את הילד, ילקק אותו ויהנה מליטופיו. הכלב לא יתקן את הילד במילים או ינזוף בו אלא יצפה שוב לילד שיוביל אותו לדבר הבא, לפקודה הבא. וכל זאת הוא יעשה בהנאה מרובה ובנאמנות מוחלטת.

 

 

לפרטים נוספים וקביעת מפגש היכרות: דפנה 050-5359553

או צרו איתי קשר במייל: monshrid@gmail.com

 

site by Armadil   |  powered by webydo